Aktualni poskus hrvaške stomatološke poliklinike Apolonija ZZZS ocenjuje kot zavajajoče ravnanje, ki vsebuje potencialne elemente korupcijskih tveganj. Zato je zavod tako tržnemu kot zdravstvenemu inšpektoratu predlagal izvedbo nadzora in izdajo odločbe, s katero naj bi kliniki »prepovedali nadaljnje nezakonito ravnanje oziroma ji izrekli ustrezne ukrepe in sankcije z namenom takojšnjega prenehanja in preprečitve ponavljanja tovrstnih ravnanj«.
A navedeni primer je le eden izmed spornih poskusov, s katerimi v drugi državi – tudi s pomočjo slovenskih podjetij in agencij – želijo izkoristiti sistemsko porojene hibe našega javnega zdravstva. Kako torej paciente zaščititi pred takšnim poigravanjem z njihovo stisko?
ZZZS aktualni poskus hrvaške stomatološke klinike Apolonija razume kot zavajajoče ravnanje, ki vsebuje potencialne elemente korupcijskih tveganj. A to je le eden od spornih poskusov, s katerimi tujina – tudi s pomočjo slovenskih podjetij in agencij – želi izkoristiti sistemsko porojene hibe našega javnega zdravstva. Kako torej paciente zaščititi pred takšnim poigravanjem z njihovo stisko?
Zobozdravniki zavračajo odgovornost za dolge čakalne dobe
Zobozdravniki odločevalcem pa tudi zavodu za zdravstveno zavarovanje očitajo neodzivnost na neoptimalne razmere v javnem zdravstvu, v kakršne so pahnjeni pacienti. Naj spomnimo na odziv strokovnega združenja zasebnih zdravnikov in zobozdravnikov, ki državi očitajo, da »pacienta usmeri na zdravljenje čez mejo, namesto da bi okrepila domačo zdravstveno mrežo«.
»Slovenski zobozdravniki nismo odgovorni za dolge čakalne dobe, ki jih vsak dan občutijo pacienti. Strokovnjakov je v Sloveniji dovolj, znanje imamo, opremo imamo, nimamo pa sistemske podpore, kajti država namerno zadržuje zmogljivosti, s katerimi bi pacientom lahko omogočili hitro in kakovostno oskrbo doma,« sta v tem kontekstu izpostavila vodstvena predstavnika strokovnega združenja Miha Lukač in Sabina Markoli – in dodala: »V sistemu, kjer ZZZS povrne stroške zdravljenja v tujini, doma pa ne, so mnogi začeli izkoriščati stisko pacientov ter utrjevati prakso, ki pacientu jemlje možnost izbire v domačem okolju in spodbuja izčrpavanje slovenskega zdravstvenega sistema.«
Zobozdravniki odločevalcem pa tudi zavodu za zdravstveno zavarovanje očitajo neodzivnost na neoptimalne razmere v javnem zdravstvu, v kakršne so pahnjeni pacienti.
Odločevalci za krepitev javne mreže, ne za spremembo njenih okvirov
ZZZS takšno opredelitev vzročnosti problemov, ki vplivajo na nedopustno dolgo čakanje na ortodonta ali endodonta, zavrača, saj da si, kot trdi, prizadeva izboljšati dostopnost do zobozdravnika v Sloveniji, »z vlaganjem znatnih dodatnih finančnih sredstev in izvajanjem številnih aktivnosti, s katerimi krepi in širi mrežo javne zobozdravstvene službe. Zasebni zobozdravniki v Sloveniji pa lahko k temu prispevajo z vstopom v javno mrežo, dodelitvijo koncesije ter sklenitvijo pogodbe z ZZZS.«
Sabina Markoli, ki je po profesiji zobozdravnica, je v tem smislu že konec minulega tedna izpostavila: »Zdravniki in zobozdravniki že več kot 20 let političnim odločevalcem predstavljamo in pojasnjujemo enostavne rešitve za naš zdravstveni sistem – za dostopnost do storitve, ki jo in ko jo človek potrebuje. Vendar tega ne slišijo. Če bi nas slišali, bi dobili zdravstveni sistem, ki bi tudi v resnici, ne le na papirju, na prvo mesto postavil človeka, torej tako pacienta kot tudi izvajalca – in ne, da skrbi predvsem za obstoj ZZZS in državnih zavodov ter za dobičke dobaviteljev«.
Na resornem ministrstvu ob omenjenem problemu priznavajo, da bo javno zdravstveno mrežo treba še naprej krepiti, predvsem po kadrovski plati, saj da bodo zdravstvene storitve le tako lahko v optimalnem obsegu zagotovljene doma, v sklopu javne zdravstvene mreže. Tudi ZZZS poudarja, da z letnim povečevanjem sredstev, z razpisi za nove ambulante in s postopnim širjenjem javne mreže »sistematično krepi dostopnost zobozdravstvenih storitev z neomejenim financiranjem ortodontskih obravnav glede na zmogljivosti izvajalcev v javni mreži«.
Na ministrstvu za zdravje priznavajo, da bo javna zdravstvena mreža potrebovala kadrovske okrepitve, ZZZS pa zobozdravnike zasebnike poziva k vključitvi v javno mrežo.
Odziva zasebnega zobozdravnika in sindikata Fides
»Kljub temu, da smo zobozdravniki večkrat javno opozarjali na nedopustno izkoriščanje diskriminatorno urejene zakonodaje, se je zdaj odzval tudi ZZZS – s pozivanjem zasebnikov, naj javno zobozdravstvo pomagamo reševati tako, da sprejmemo koncesije, ki pa vsebujejo take pogoje, da so ti večinoma za pacienta škodljivi, za izvajalca pa finančno nevzdržni,« opozarja zobozdravnik zasebnik Matej Praprotnik in dodaja: »ZZZS in ministrstvo naj vzpostavita takšne pogoje, da zobozdravniki ne bodo odhajali iz javnih zavodov, ter popravita pravice tako, da bodo za paciente izvedljive in uresničljive v realnem času – in potem ne bo potrebe po javnem pozivanju zasebnikov, naj se vključimo v javno zdravstvo, kajti takšna izjava ni nič drugega kot zavajanje in lažnivo prenašanje odgovornosti.«
Ob tem navaja, da celo že zaposleni na zavodu zavarovancem oziroma pacientom svetujejo, naj si, da jim ne bo treba tako dolgo čakati, priskrbijo napotnico, nato pa jih usmerijo na zdravljenje v katero od hrvaških stomatoloških klinik. »To pa je korupcija in sramotno pljuvanje na lastna pravila, za katera še sami iščejo obvode,« je prepričan Matej Praprotnik.
Na omenjeno dogajanje se je odzval tudi sindikat zdravnikov in zobozdravnikov Fides, ki že več kot poldrugo leto s tiho stavko opozarja na sistemske anomalije, ki krnijo delovanje javnega zdravstva. Po oceni sindikata, ki ga vodi anesteziolog Damjan Polh, »ministrstvo za zdravje končno vendarle priznava, da so kadri ključni za javno zdravstvo«. Ob tem pa se sindikalni predstavniki (zobo)zdravništva sprašujejo, kako nameravajo na ministrstvu oziroma na vladni ravni to uskladiti »z novelo zakona o zdravstveni dejavnosti, ki v najbolj obremenjenih segmentih uvaja dodatne omejitve, z ignoriranjem ponujenih rešitev za okrepitev sistema ter z retoriko, ki spodkopava zdravniški poklic. Če si želimo stabilen javni zdravstveni sistem, mora ministrstvo nujno in konkretno v iskanje rešitev vključiti zdravniško stroko, spoštovati dogovore, vzpostaviti odprt dialog in izvajati usklajene ukrepe.«
Že nekaj časa celo že zaposleni na ZZZS zavarovancem oziroma pacientom svetujejo, naj si, da jim ne bo treba tako dolgo čakati, priskrbijo napotnico, nato pa jih usmerijo na zdravljenje v katero od hrvaških stomatoloških klinik – kar ni nič drugega kot iskanje obvodov za obstoječo, po izkustveni plati povsem neživljenjsko ureditev.
Vrednost povračil za zdravljenje v tujini
Kako pa je z odtekanjem oziroma preusmerjanjem milijonov evrov v tujino, na račun bistveno hitrejše izvedbe zahtevnejših zobozdravstvenih storitev, ker so pri nas čakalne dobe nesprejemljivo dolge?
»V letu 2024 je bilo na področju zobozdravstva izvedenih 1996 povračil stroškov za storitve v tujini v skupni vrednosti 1,75 milijona evrov; največji delež teh sredstev, 1,14 milijona evrov, je bil namenjen ortodontskim storitvam. V istem letu je bilo v Sloveniji na račun ZZZS opravljenih 2,8 milijona zobozdravstvenih obravnav, za katere je zavod namenil 223 milijonov evrov,« navajajo pristojne službe ZZZS, pri čemer izpostavljajo, da v tem smislu »vrednost povračil za tujino predstavlja manj kot odstotek vseh sredstev, ki jih je ZZZS v istem obdobju namenil za financiranje zobozdravstva v Sloveniji«.
V zadnjih sedmih letih se je nabor zobozdravstvenih ambulant pri nas razširil, s 108 dodatnimi ambulantami. Od lani imamo v Sloveniji 1240 stomatoloških ordinacij, vendar pri tem podatku ni mogoče potegniti enačaja z zmogljivostmi za izvajanje ortodontskih in endodontskih storitev, saj jih je velik delež na voljo zgolj samoplačniško.
V Sloveniji imamo 1240 stomatoloških ordinacij, vendar pri tem podatku ni mogoče potegniti enačaja z zmogljivostmi za izvajanje ortodontskih in endodontskih storitev, saj jih je velik delež na voljo zgolj samoplačniško.
Zaradi navzkrižja v iskanju rešitev trpijo predvsem pacienti
Navzkrižje v iskanju rešitev, s katerimi bi pacientu omogočili pravočasno stomatološko zdravljenje – predvsem ortodontsko, endodontsko ali kirurško – korenini v zakonodaji, ki ne dopušča možnosti, da bi se zavarovanec, četudi so čakalne dobe nedopustne, odločil za zdravljenje pri zasebniku in potem zahteval vračilo denarja iz sredstev obveznega zdravstvenega zavarovanja. Doma to ni mogoče, v tujini pač – kajti po evropskem pravnem redu mora Slovenija, tako kot tudi druge članice, zavarovancem oziroma pacientom omogočiti povračilo stroškov zdravljenja v tujini, izvedenega na podlagi napotnice, izdane v Sloveniji.
Če naj bi na ta način vplivali na izboljšanje dostopnosti ortodontskih in endodontskih zdravljenj v domačem zdravstvu, bi bilo treba najprej spremeniti veljavno zakonodajo, kar pa se – glede na aktualne zakonodajne novitete – zdi le malo verjetno. Zato bo čakanje na boljše čase v javnem zdravstvu še naprej ostalo narativna realnost že tako ali tako v čakanje primoranih pacientov.
Zdi se, da bo čakanje na boljše čase v javnem zdravstvu še naprej ostalo narativna realnost že tako ali tako v čakanje primoranih pacientov.
Simbolične fotografije: iStock
Vaš komentar?
Komentirate lahko na naši facebook strani.