»Bojim se, da bolnika ne vidimo«

»Bojim se, da bolnika ne vidimo«

»Veliko govoriti, preden sploh kaj narediš, zagotovo ni smiselno – prav tega pa smo se v Sloveniji v preteklosti že nagledali in naposlušali. Prevečkrat. Po drugi strani pa je moteče, da vsakršne spremembe in novosti, četudi so te skrbno domišljene, pri nas vedno pričaka 'fronta', ki si ne želi sprememb. Zato sem bil raje tiho – čeprav je težko verjeti, da sem lahko tiho,« je v sklopu jesenskega posveta o zdravstvu na Bledu pojasnil dr. Erik Brecelj, v konkretnem primeru predvsem v vlogi predsednika strateškega sveta za zdravstvo. V sklopu omenjenega dogodka je v pogovoru za Zdravstveniportal.si nanizal kar nekaj vzvodov, s katerimi naj bi že hudo majavi voz slovenskega zdravstva vendarle potegnili iz sistemskega živega peska, ki ogroža vse – paciente in v zdravstvu zaposlene.

»Bojim se, da bolnika ne vidimo«
Dr. Erik Brecelj v pogovoru za Zdravstveniportal.si o začrtanih ukrepih, ki morajo voditi v preoblikovanje zdravstva in skrajšanje čakalnih vrst – pa tudi o kandidatki za ministrico za zdravje (Foto: Diana Zajec)

Dr. Erik Brecelj pojasnjuje, da je bila takšna odločitev – najprej delati in z narejenim vsaj nekaj doseči, šele potem o tem tudi javno spregovoriti – glavni razlog, da se je v zadnjem času odpovedoval pogovorom z novinarji. Zdaj pa so glavne usmeritve za skrajševanje čakalnih vrst ter za udejanjanje kakovosti in varnosti na področju zdravstvenega varstva na mizi. Počakati bodo morale na imenovanje ministrice za zdravje ter na iskreno, angažirano sodelovanje vseh akterjev v zdravstvu – kar se je v preteklosti, na žalost, vedno znova pokazalo kot misija nemogoče. A dr. Brecelj kljub izkušnjam iz preteklosti upa na korenit preobrat. Tudi v smislu skrajšanja čakalnih dob, v katerih danes bolnikom ugaša zaradi bolezni že tako ali tako okrnjeno zdravje.

Prepričan je, da je čakalne vrste mogoče urejati tudi z odlično stroko, kajti na marsikaterem področju bi čakanje lahko pripisali tudi manku smernic za strokovno delo: »Strokovne smernice bi morali imeti vsi, vendar jih marsikje ni. Če pa bi smernice imeli, bi lahko tudi v smislu kakovosti in varnosti pogledali, ali nekdo dela v skladu s smernicami ali pa morda zgolj 'štepa' preiskave iz različnih razlogov, najsi bo to profit ali pa neznanje.« 

Da njegova ocena ni pavšalna, ponazori s konkretnim primerom: »Na področju, na katerem delam, smo morali napisati strokovne smernice – in to se nam je zdelo nekako odveč. Toda ob pripravi smernic smo se naučili sodelovati, uvedli smo kopico novosti, pokazalo se je, kako pomemben je strokovni nadzor, s katerim je mogoče preveriti, ali se delo opravi po strokovnih smernicah ali kar 'po domače'. Mislim, da bi tovrstne spremembe lahko vplivale tudi na čakalne vrste – ne vem pa, ali se kolegi glede tega strinjajo z mano ali ne.«

Na področju, na katerem delam, smo morali napisati strokovne smernice – in to se nam je zdelo nekako odveč. Toda ob pripravi smernic smo se naučili sodelovati, uvedli smo kopico novosti, pokazalo se je, kako pomemben je strokovni nadzor, s katerim je mogoče preveriti, ali se delo opravi po strokovnih smernicah ali kar 'po domače'. Mislim, da bi tovrstne spremembe lahko vplivale tudi na čakalne vrste – ne vem pa, ali se kolegi glede tega strinjajo z mano ali ne.

Gotovo je eno: vsi akterji v zdravstvu morajo začeti govoriti skupni jezik. Edino tako lahko spišejo razvojno zgodbo na tem področju, ki že leta kleca zaradi nepravih sistemskih sprememb, ki so sicer nujne, vendar preprosto niso bile učinkovite. Več o tem v spodnjem pogovoru.

Dr. Erik Brecelj, kirurg Onkološkega inštituta Ljubljana, predsednik strateškega sveta za zdravstvo

Erik Brecelj, reforma

»Mnogo ljudi, tako zaposlenih v zdravstvu kot drugih, ki imajo interese na tem področju, si želi, da razmere ostanejo takšne, kot so – da ostanemo v kaosu«

Poznamo vas kot človeka, ki se zavzema za resnico, za pravičnost, predvsem pa za paciente, za katere skrbite tudi kot zdravnik na klinični ravni. V preteklosti ste se v javnosti zavzemali za dobro sistema, za dobro zaposlenih in za dobro ljudi, za katere skrbite v sklopu kliničnega dela. Zdaj ste postali aktivni tudi na drugi ravni, že nekaj časa vodite strateški svet za zdravstvo – in zdi se, da ste v kratkem času opravili veliko delo. Pravzaprav je tudi na vašo pobudo in iz vaših vrst prišla kandidatka za ministrico za zdravje. Zanima me vaša ocena o tem, katere morajo biti tiste glavne usmeritve, ki bodo pripomogle k izboljšanju vrzeli v našem zdravstvu in k izboljšanju sistemskih pomanjkljivosti?

Uh ... Povsod so težave, povsod bi bilo mogoče marsikaj narediti. Kako se bo odločila ministrica za zdravje, ko bo imenovana, bo treba vprašati njo. Iz srca sem hvaležen, da se je odločila sprejeti to funkcijo, kajti prepriča predvsem način razmišljanja Valentine Prevolnik Rupel, ki ne govori s čustvi ali na pamet – tako, kot zdravniki in drugi zaposleni v zdravstvu pogosto počnemo –, ampak je analitik. Pregleda številke – če jih ni, jih poišče –, jih analizira in se potem odloča. Dela za javno zdravstvo in mislim, da 'slepih' ukrepov, ukrepov brez analiz ali brez izhodišč, ki morajo temeljiti na analizah, ne bo. 

Ministrica za zdravje bo, pa naj gre za financiranje ali za strokovno delo, ukrepala na podlagi številk. In to nam je v zdravstvu manjkalo 30 let.

Ministrica za zdravje bo, pa naj gre za financiranje ali za strokovno delo, ukrepala na podlagi številk. In to nam je v zdravstvu manjkalo 30 let.

Predvsem pa upamo, da v tem kontekstu tudi ne bo ovinkov na poti proti cilju, ki so nemalokrat preprečili uresničitev zadanega, kajne? To ste tudi osebno izkusili na primeru onkološkega inštituta, tisoč in enkrat ...

Zagotovo bo naletela na ovire, ki jih mnogi že postavljajo in razmišljajo, kako jo onemogočiti. Toda kandidatka za zdravstveno ministrico je inteligentna, verjetno bo z argumenti marsikatero oviro znala obiti. Toda ovire bodo prisotne, to je dejstvo.

Ogromno ljudi, tako zaposlenih v zdravstvu kot drugih, ki imajo interese na tem področju, si želi, da razmere ostanejo takšne, kot so. Da ostanemo v kaosu. Zato lahko pričakujemo kar hudo oviranje.

Mnogi so zainteresirani, da razmere v zdravstvu ostanejo takšne, kot so – da ostanemo v kaosu.

Kateri pa so glavni izzivi, glavni cilji, ki ste si jih zadali v sklopu strateškega sveta za zdravstvo? Veliko dela je bilo opravljenega, v sklopu aktualne konference ste predstavili nemalo povednih ugotovitev. Čemu boste dali prednost?

Delali smo veliko, predlogov je ogromno, zdaj me zanima predvsem realizacija. 

V Sloveniji se je v 20 oziroma 30 letih nabralo ogromno odličnih idej – toda ko bi moralo priti do njihove uresničitve, se vse skupaj ustavi – pa naj gre za problem absentizma ali za reševanje razmer v osnovnem zdravstvu. Za slednje smo pripravili 89 predlogov – in čudovito bi bilo, če bi nam jih uspelo izpolniti vsaj polovico. 

Na tem področju smo res opravili ogromno delo; premalo smo se posvetili bolnišnični dejavnosti in težavam, s katerimi se srečujejo specialisti. Ideje so, problem je realizacija. 

Tudi kar se tiče upravljanja, pri katerem se pojavljajo težave tako v zdravstvenih domovih kot v bolnišnicah, smo pripravili zelo dober dokument. Predlagali smo, da minister ustanovi skupino, ki bo naš dokument pregledala in ugotovila, kaj je dobro in kaj ne, kaj bi morda še veljalo dodati, nakar bi na tej podlagi začeli z reorganizacijo javnih zdravstvenih zavodov – da bi povečali zadovoljstvo zaposlenih in da bi se to odrazilo tako pri storilnosti kot pri stroških.

Zadovoljen sem s tem, kar nam je uspelo pripraviti – a če to ne bo zaživelo, je bilo vse skupaj le izguba časa. Zavedam se, da težave bodo. Na ministrstvu za zdravje imajo premalo zaposlenih, ogromno jih je ministrstvo zapustilo, zato bo ministrica morala sestaviti ekipe. Zavedamo pa se tudi, da bo z vseh strani prihajalo do upora in nasprotovanj temu, da bi v Sloveniji karkoli spremenili.

Slovenci smo za reformo – dokler se spremembe ne tičejo vsakega posameznika, ki potem želi le, da se ga pusti pri miru in da vse ostane tako, kot je. Bomo videli, kako bo. Upam, da se bomo začeli zavedati, v kako resnih težavah smo in da moramo vsi skupaj nekaj premakniti, najprej pri sebi. Na koncu je vedno vsega kriva politika – nikoli pa se ne vprašamo, kaj točno smo naredili sami, da bi zdravstveni sistem lahko deloval bolje.

Zadovoljen sem s tem, kar nam je uspelo pripraviti – a če to ne bo zaživelo, je bilo vse skupaj le izguba časa. Za reševanje razmer v osnovnem zdravstvu smo pripravili 89 predlogov – in čudovito bi bilo, če bi nam jih uspelo izpolniti vsaj polovico. 

In tukaj se verjetno dokaj hitro znajdemo na točki, ki je bila tudi v preteklih poskusih glede uvajanja reforme vedno prelomna. Ključnega pomena bi bila namreč povezava, sodelovanje vseh akterjev, ki delujejo in sodelujejo v zdravstvu – a vedno se je zdelo, da je vsak branil zgolj svoje interese, da dialoga potem preprosto ni bilo. Mislite, da je zdaj vendarle napočil čas, da se to spremeni?

Mora se spremeniti. 

Tudi med vodenjem strateškega sveta sem opazil, da institucije in organizacije, ki bi morale sodelovati, ne sodelujejo – pa ne gre samo za osebne zamere. Občutek imam, da gre včasih tudi za strah izpostaviti se, povedati kaj, kar nekomu ne bo všeč – da je varneje zapreti se v svojo pisarno in tam v pasivnosti živeti naprej.

Potrebovali bomo pogum. Kar nekaj zadev nam je uspelo umestiti med prednostne, tudi po zaslugi sodelovanja številnih deležnikov. In tu imamo še velike rezerve, kajti mislim, da bo na podlagi takšnega sodelovanja mogoče veliko narediti.

Institucije in organizacije, ki bi morale sodelovati, ne sodelujejo – pa ne gre samo za osebne zamere. Občutek imam, da gre včasih tudi za strah izpostaviti se, povedati kaj, kar nekomu ne bo všeč – da je varneje zapreti se v svojo pisarno in tam v pasivnosti živeti naprej.

Potrebovali bomo pogum.

Ali morda lahko ovrednotite oziroma poveste, kje pravzaprav je v vseh teh ciljih, strateških nalogah, ki so pred zdravstveno politiko in, seveda, tudi pred izvajalci v zdravstvu, v tem trenutku bolnik?

Bojim se, da ga ne vidimo.

V sklopu predavanja sem pokazal diapozitiv, ki prikazuje ogromno interesov, tudi osebnih, od parcialnih do zelo velikih, 'težkih' več milijonov evrov – na koncu pa se pozablja na bolnika.

Na Žalah je ogromno ljudi, ki so mislili, da ne bodo nikoli zboleli, pa so. Ves čas govorimo, da je bolnik v središču – a marsikdaj bolnika ni nikjer. Namesto njega so prisotni osebni interesi. Upam, da se bodo tisti, ki to generirajo, vendarle začeli zavedati, da bodo nekoč, morda zelo kmalu, tudi sami potrebovali zdravstveni sistem.

Ves čas govorimo, da je bolnik v središču – a marsikdaj bolnika ni nikjer. Namesto njega so prisotni osebni interesi. Upam, da se bodo tisti, ki to generirajo, vendarle začeli zavedati, da bodo nekoč, morda zelo kmalu, tudi sami potrebovali zdravstveni sistem.

Boste z vodenjem strateškega sveta nadaljevali?

Ne vem, ker glede tega nismo vnaprej dogovorjeni. Smo strateški svet predsednika vlade; on bo povedal, če nas potrebuje. Kar se mene tiče, za ministrico za zdravje prihaja oseba, ki ima voljo, da nekaj naredi – predvsem pa ima znanje. Mislim, da bo vloga strateškega sveta zato bistveno manjša.

Za ministrico za zdravje prihaja oseba, ki ima voljo, da nekaj naredi – predvsem pa ima znanje. Mislim, da bo vloga strateškega sveta zato bistveno manjša.

Pa vendarle še vedno pomembna?

Bomo videli; predsednik vlade bo povedal, kaj pričakuje od nas ...

Predsednik vlade bo povedal, kaj pričakuje od nas ...

Sicer pa vas tako ali tako čaka veliko izzivov na področju kliničnega dela, v kirurgiji ...

K sreči svoje delo opravljam naprej. Strateški svet mi sicer vzame kar nekaj časa, vendar gre to delo bolj na račun zasebnega časa. Medicina pa gre naprej.

Strateški svet mi sicer vzame kar nekaj časa, vendar gre to delo bolj na račun zasebnega časa. Medicina pa gre naprej.

 

Video pogovor in portret Erika Breclja: Diana Zajec; simbolična fotografija: iStock

Vaš komentar?

Komentirate lahko na naši facebook strani



Značke

reforma zdravstva

Najbolj brano

logotip

 

Video

video ikona