Krištof Zevnik: »To je vprašanje za vsaj 200 milijonov evrov, kolikor vsako leto v Sloveniji odteče v dobaviteljske kanale«

Krištof Zevnik: »To je vprašanje za vsaj 200 milijonov evrov, kolikor vsako leto v Sloveniji odteče v dobaviteljske kanale«

Krištof Zevnik je zobozdravnik, doktor dentalne medicine, ki se poleg celostne obravnave in rehabilitacije pacientov ukvarja tudi z razvojem informacijskih rešitev v medicini. V slovenski javnosti je poznan predvsem po precedenčni tožbi proti Zavodu za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS).

Krištof Zevnik: »To je vprašanje za vsaj 200 milijonov evrov, kolikor vsako leto v Sloveniji odteče v dobaviteljske kanale«
Krištof Zevnik (Foto: STA)

S to simbolično gesto, ki temelji na njegovi odločitvi za samoplačniško zdravljenje modrostnega zoba pri zobozdravniku zasebniku in posledičnem zahtevku za povračilo nastalih stroškov, je Krištof Zevnik želel in tudi uspel opozoriti na nedopustno dolge čakalne vrste v slovenskem zdravstvu, na neskladje z ustavo, na pravno praznino in tudi na diskriminacijo pri udejanjanju pravic pacientov. Na sistem, ki ne deluje dobro niti prav(ično). 

Razplet sodbe je zdaj znan. Zanimalo nas je, kako se bo Krištof Zevnik odzval na sodno odločitev, kako bo ob takih in podobnih izzivih in anomalijah v sistemu ravnal v prihodnje ne le kot zobozdravnik, ampak tudi kot ustanovitelj skupinskega naročanja neposredno pri proizvajalcih.

Ste pričakovali takšen razplet sodbe Zevnik versus ZZZS?

Da, razplet sodbe je popolnoma pričakovan. Pozitivno presenečenje je bila sodba na prvi stopnji ljubljanskega delovnega in socialnega sodišča, v kateri je sodnica Mirjam Jaklič Petrovič pokazala pogum in samostojnost v razmišljanju in dejanjih. 

Razplet sodbe je popolnoma pričakovan.

Simbolična fotografija - sodba v Sloveniji 

Foto: iStock

V precedenčni tožbi proti ZZZS ste bili na prvi stopnji uspešni, delovno in socialno sodišče je lansko jesen razsodilo vam v prid. ZZZS bi vam moral povrniti stroške zdravljenja, kar bi seveda prineslo pomembno sporočilo slovenskim zavarovancem oziroma bolnikom, ki na diagnostiko in zdravljenje čakajo nedopustno dolgo. A ZZZS se je odločil za pritožbo. Za zdaj uspešno. Kaj boste ukrenili?

Že v začetku sem s kolegom pravnikom predvideval, da tega problema ni mogoče rešiti drugače kot na sistemski ravni. Vprašanje je, koliko časa bodo država in politiki dopustili takšno stanje. Očitno je, da politiki niso sposobni narediti konkretnih rezov v sistem, ki ne deluje. Državi se bodo tako zgodili »izbrisani pacienti«, zato ji predlagam, naj te stroške, ki se jim ne bo mogla izogniti, že zdaj vključi v fiskalne izračune za naslednja leta.

Očitno je, da politiki niso sposobni narediti konkretnih rezov v sistem, ki ne deluje.

Državi se bodo tako zgodili »izbrisani pacienti«, zato ji predlagam, naj te stroške, ki se jim ne bo mogla izogniti, že zdaj vključi v fiskalne izračune za naslednja leta.

simbolična fotografija

Foto: iStock

Predvidevam, da boste vztrajali pri opozarjanju na nedopustne anomalije, ki že vse predolgo krmilijo delovanje slovenskega zdravstva.

Seveda. Saj ne gre za »en zob« – g­re za sporočilo politiki in vsem državljanom, ki je povsem  jasno: dogaja se diskriminacija državljanov. Ker ni prišlo do reforme, iz domovine bežijo tako pacienti kot zdravniki. Kot kaže, bo ta teden sprejeta novela zakona, po kateri bomo zdravnika, ki bo odšel iz sistema, preprosto nadomestili z novim zdravnikom iz Albanije, Bosne in Hercegovine ali iz katere druge države izven EU. Vse zato, da ohranimo pri življenju sistem in ne pacienta.

Ne gre za »en zob« – g­re za sporočilo politiki in vsem državljanom, ki je povsem  jasno: dogaja se diskriminacija državljanov.

Ker ni prišlo do reforme, iz domovine bežijo tako pacienti kot zdravniki.

Kot kaže, bo ta teden sprejeta novela zakona, po kateri bomo zdravnika, ki bo odšel iz sistema, preprosto nadomestili z novim zdravnikom iz Albanije, Bosne in Hercegovine ali iz katere druge države izven EU.

Vse zato, da ohranimo pri življenju sistem in ne pacienta.

Simbolična fotografija

Foto: iStock

Ugotavljate, kako izjemno učinkovit je naš pravosodni sistem v tehniki izčrpavanja malega človeka, to ste izkusili na lastni koži. Lahko si le predstavljamo, kako usodno bi bilo takšno ravnanje pri posamezniku, ki želi narediti vse, da bi se izognil večletnemu čakanju na operacijo, zato za samoplačniško zdravljenje doma zastavi vse, kar ima, na koncu pa zaradi sistema, kakršnega imamo (pa ne le v zdravstveni sferi), ostane brez vsega – če bi ga zdravili v tujini, pa bi mu ZZZS denar povrnil. Na abotnost takšne ureditve ste opozorili z lastnim primerom, vendar bo očitno pot do konkretnih sprememb na bolje še dolga. Zgodba se zdi podobna navideznemu sprejemanju reforme zdravstva ali donkihotskemu boju s korupcijo v zdravstvu. Bi v Sloveniji moral obstajati institut skupinskih tožb, ki bi omogočil najbolj konkretni revolt pacientov zoper nedelujoči sistem – ki ga tisti, ki ga v zadnjem obdobju bolj ali manj pospešeno »urejajo«, le še dodatno ohromijo? 

Dober predlog za novo vladajočo koalicijo. Kar spremljajte, če bodo dodali tudi to možnost v novi zakon, ki je bil sprejet pred enim letom.  

Imate odgovor na tako rekoč večno in očitno tudi zelo nevšečno vprašanje – kako se upreti lobijem v zdravstvu?

Sistem je treba postaviti na novo! Politiki prav zdaj pišejo alineje, kako bodo to storili – vendar za to ne potrebujejo točk, zapisanih v programih. Odpravijo naj se v Avstrijo ali raje v Švico. Sistemov, ki delujejo, je v Evropi kar nekaj. 

Koliko je po vaši oceni evropska direktiva o čezmejnem zdravljenju bolnikov v resnici sploh zaživela? Pri nas, seveda, ne v razvitih evropskih državah …

Naj vas nekaj vprašam. Kdaj ste izvedeli, da so možna povračila za zdravljenje v EU? Informacije o povračilu so namreč na spletni strani ZZZS kar dobro »skrite«. Ne spomnim se, da bi od leta 2011 država in ZZZS obvestila Slovence, da obstaja tudi ta možnost. Najbrž upravljalci sistema res menijo, da imamo najboljši – brezplačni – zdravstveni sistem v EU. 

To »brezplačnost« je zelo nazorno opisal dr. Matej Beltram: ‘Pacient stoji v vrsti za že plačano kosilo, vendar tega kosila ne bo nikoli dobil.’. Zato temu pacientu svetujem, naj se zapelje na Hrvaško, kjer naj še enkrat plača za kosilo, iz lastnega žepa, potem pa naj se z računom po povračilo odpravi na ZZZS. 

Seveda je jasno, da so taka kosila najdražja. Znano mi je, da se povračila vsako leto skokovito povečujejo. O tem bi lahko več povedali na ZZZS.  

Informacije o povračilu za zdravljenje v tujini so na spletni strani ZZZS kar dobro »skrite«.

Ne spomnim se, da bi od leta 2011 država in ZZZS obvestila Slovence, da obstaja tudi ta možnost.

Najbrž upravljalci sistema res menijo, da imamo najboljši – brezplačni – zdravstveni sistem v EU. 

To »brezplačnost« je zelo nazorno opisal dr. Matej Beltram: ‘Pacient stoji v vrsti za že plačano kosilo, vendar tega kosila ne bo nikoli dobil.’.

simbolicna fotografija

Foto: iStock

Ustanovili ste tudi forum Medikont, v sklopu katerega zobozdravniki naročate medicinski material – bistveno ceneje, kot če bi to še naprej počeli »po uradni poti«, preko slovenskih dobaviteljev. Lahko navedete konkreten primer, ko ste pri naročilu določenega materiala preko spleta plačali nekajkrat nižjo ceno?

Vsi produkti na Medikontu so cenejši kot pri slovenskih dobaviteljih. To je logično, saj prvič v zgodovini obstoja Slovenije zdravnik naroča neposredno pri proizvajalcu. Pri tem seveda prispeva maržo, ki vzdržuje naš skupni portal za naročanje.

Se je za recepturo za oblikovanje tako uspešnega modela morda pri vas zanimalo tudi ministrstvo za zdravje ali celo vlada nasploh?

To bi bil samomor za sistem zdravstva, kakršnega imamo trenutno pri nas, kajti tako bi v ospredje prišel zdravnik – podjetnik in s tem njegov pacient. Tak sistem poznajo v Švici. 

Se je za recepturo za oblikovanje tako uspešnega modela morda pri vas zanimalo tudi ministrstvo za zdravje ali celo vlada nasploh?

To bi bil samomor za sistem zdravstva, kakršnega imamo trenutno pri nas, kajti tako bi v ospredje prišel zdravnik – podjetnik in s tem njegov pacient. Tak sistem poznajo v Švici. 

Simbolicna fotografija

Foto: iStock

Eden od proizvajalcev pa je na vaš forum že naslovil prošnjo za dvig cene njihovih izdelkov za 45 odstotkov, s čimer bi se Medikont izenačil z ostalimi distributerji teh izdelkov na Slovenskem. Zanimiva formula, ki pove tako rekoč vse ... Kaj pravite na takšne poskuse kot začetnik oziroma ustanovitelj skupinskega naročanja neposredno pri proizvajalcih?

To je povsem normalen odziv, kajti proizvajalec bo vedno ščitil dobavitelja. Problem je, ker pri nas sistem namerno omejuje zdravnike in bolnišnice – zato, da bi sami komunicirali s proizvajalcem, medtem ko je v urejenih sistemih v EU takšna komunikacija dejstvo. Pri nas pa si proizvajalec upa zagovarjati dobavitelja, ker je bil verjetno obveščen, da sistem ostaja tak, kot je – nespremenjen.

Kakšna je vaša vizija razvoja slovenskega zdravstva?

Z računom za opravljeno zdravljenje oditi na zavarovalnico, pri čemer pacientu ni treba plačati iz lastnega žepa nič, razen participacije.

Je ta vizija uresničljiva in če, v kakšnih pogojih? Kaj bi bilo treba najbolj radikalno spremeniti?

To je vprašanje za vsaj 200 milijonov evrov, kolikor vsako leto v Sloveniji odteče v dobaviteljske kanale. 

Je ta vizija uresničljiva in če, v kakšnih pogojih? Kaj bi bilo treba najbolj radikalno spremeniti?

To je vprašanje za vsaj 200 milijonov evrov, kolikor vsako leto v Sloveniji odteče v dobaviteljske kanale. 

Simbolicna fotografija

Foto: iStock

Bi bilo za stanje, v kakršnem je slovensko zdravstvo, za nedopustne okoliščine, v kakršnih delujejo zaposleni v javnih zdravstvenih zavodih, katerih ustanovitelj je država, in za nevzdržno dolge čakalne vrste, v katerih prenekateri od čakajočih obnemorejo, smiselno tožiti državo, njen vrh in odločevalce, ki so s slabimi odločitvami tlakovali »razvojno« pot našega zdravstva, ki je po tej zaslugi izgubilo veliko veliko preveč?

Država je najboljši plačnik. V primeru dokazane škode to pomeni šest odstotkov; zakonsko določene obresti so dobra naložba. Si država sploh upa izračunati, kaj to pomeni – v primeru pozitivne sodbe na Evropskem sodišču za vse tožbe, ki prihajajo?

Zgodba postaja vedno bolj zapletena. Neprestani napadi na zdravnike, diskreditacije zdravnikov, izogibanje odgovornosti politike, zavajanje pacientov glede njihovih pravic, krvoločna dobaviteljska Slovenija v spregi z lobiji in politiko – vse to je pustilo nepopravljive posledice. 

Upam, da bomo v tem nepravičnem in neučinkovitem zdravstvenem sistemu poskrbeli za najbolj uboge in pomoči potrebne. Vendar o tem preprosto nisem več prepričan. 

Si država sploh upa izračunati, kaj to pomeni – v primeru pozitivne sodbe na Evropskem sodišču za vse tožbe, ki prihajajo?

Simbolična fotografija

Foto: iStock

 



Vas zanima več vsebin s podobnimi ali istimi značkami?
Vabimo vas k raziskovanju in branju.
društvo za zdravje srca korupcija Krištof Zevnik ministrstvo za zdravje pacienti poslanci reforma sistem vlada zdravljenje zdravniki zdravstvo ZZZS

Krištof Zevnik: Razplet sodbe Zevnik versus ZZZS je popolnoma pričakovan

Razplet sodbe je popolnoma pričakovan, pravi Krištof Zevnik v odzivu na uspešno pritožbo ZZZS na prvostopenjsko odločitev delovnega in socialnega sodišča.

»Vprašanje je, koliko časa bodo država in politiki dopustili takšno stanje. Očitno je, da politiki niso sposobni narediti konkretnih rezov v sistem, ki ne deluje. Državi se bodo tako zgodili 'izbrisani pacienti', zato ji predlagam, naj te stroške, ki se jim ne bo mogla izogniti, vključi v fiskalne izračune za naslednja leta.«

Najbolj brano

logotip

 

Video

video ikona