Vendar poznavalci sistema niso naivni. V rešitvi, predlagani v aneksu k splošnemu dogovoru za leto 2020, s katerim se vsako leto (vedno z enormnim zamikom, edino v času ministrovanja Sama Fakina se je zgodilo, da je bil splošni dogovor sprejet pravočasno) določi finančni razrez pogače za zdravstvene storitve, so prepoznali sum za korupcijsko tveganje. Zahteva po akreditaciji, v aneks umeščena na predlog ministrstva za zdravje, naj bi bila namreč preveč prozorno pisana na kožo konkretnemu ponudniku tovrstnih storitev. »Ta način bo finančna sredstva, namenjena zdravljenju državljanov, zagotovo spet preusmeril na račune priveskov zdravstvenega sistema. V tem primeru bodo to akreditacijska podjetja,« v javnem pozivu premieru, vladi in vsem ministrom, predvsem zdravstvenemu, naj zahtevo po akreditaciji zavrnejo oziroma jo izločijo iz splošnega dogovora, opozarja Igor Dovnik, predsednik Strokovnega združenja zasebnih zdravnikov in zobozdravnikov Slovenije.
Splošni dogovor je v resnici preživeta metoda načrtovanja izdatkov v zdravstveni dejavnosti, kjer se o razdelitvi razpoložljivega denarja dogovarjajo partnerji, ki zastopajo različne institucije in profesije – in ker se ti o predlaganih rešitvah nikoli ne morejo zediniti, o nerešenih vprašanjih »paketno« odloči vlada. Vedno znova, vsako leto, že leta in desetletja je tako.
Zdaj, ko naj bi vlada v kratkem odločala o usodi nerešenih predlogov, pa jo pediater Igor Dovnik v imenu zdravništva poziva, naj pri sicer praviloma rutinskem odločanju naredi izjemo in predlog resornega ministrstva zavrne.
Kaj natančno je predlagalo ministrstvo za zdravje? V dokument, ki bo določal razporeditev denarja za financiranje zdravstvenih programov, so na ministrstvu vnesli predlog, po katerem morajo izvajalci na vseh ravneh zdravstvene dejavnosti obvezno pridobiti akreditacijo (če je še nimajo), sicer jih bodo doleteli finančni malusi, okrnjena pa bo tudi možnost za širitev programov zdravstvene dejavnosti.
Pogojenost med akreditacijo in izvajanjem dejavnosti je sicer smiselna, vendar uvajanje na tak način vzbuja dvom, kajti, kot opozarja Dovnik: »Pridobivanje in ohranjanje ustreznih akreditacij mora država urediti z zakonom; to je edina oblika regulacije, ki lahko to ustrezno uredi. V zakonu pa mora biti predvideno tudi financiranje postopkov, zagotovljena morajo biti dodatna finančna sredstva. Tako, kot je to v aktualnem aneksu poskušalo urediti ministrstvo za zdravje, pa vzbuja sum na korupcijsko tveganje.«
Igor Dovnik, pediater s koncesijo, predsednik strokovnega združenja zasebnih zdravnikov in zobozdravnikov:
Pridobivanje in ohranjanje ustreznih akreditacij mora država urediti z zakonom; to je edina oblika regulacije, ki lahko to ustrezno uredi. V zakonu pa mora biti predvideno tudi financiranje postopkov, zagotovljena morajo biti dodatna finančna sredstva. Tako, kot je to v aktualnem aneksu poskušalo urediti ministrstvo za zdravje, pa vzbuja sum na korupcijsko tveganje.
Dovnik je sicer že pred tremi tedni z dopisom, naslovljenim na vse odločevalce na Slovenskem, javno opozoril na kratke stike in neurejene razmere v zdravstvu, ki jih že leta in desetletja povzroča (njihovo) večno prelaganje krivde in odgovornosti za neukrepanje, COVID epidemija pa je težave še dodatno razgalila. V aktualnem apelu pa pediater poudarja, da združenje, ki ga vodi, absolutno zagovarja izboljševanje kakovosti in varnosti obravnav, kajti »k temu nas zavezuje etika – kot zdravnike pa tudi kot odgovorne nosilce dejavnosti in nemalokrat tudi kot samozaposlene«.
Ministrstvo za zdravje smo prosili za pojasnilo glede spornega predloga, ki še toliko bolj preseneča v zdajšnjem času, ko je dostopnost do zdravstvenih storitev že tako ali tako nedopustno okrnjena. Odgovora do zaključka redakcije nismo prejeli.
Portreta: Diana Zajec; simbolična ilustracija: iStock
Vaš komentar?
Komentirate lahko na naši facebook strani.