Javno zdravstvo na Slovenskem že dolgo ni in ne more biti več takšno, kakršnega obljublja zakonodaja. To se bo, kot je že dolgo jasno, lahko spremenilo šele, če bo politika v dobro zdravja slehernika v Sloveniji začela razmišljati in ukrepati usklajeno, brez strankarsko narekovanih delitev, v duhu skrbi za skupni boljši jutri slovenstva. In danes (ponovno) sprejeta deklaracija zdravniške zbornice za izhod iz krize javnega zdravstva je zagotovo dober lakmusov papir, ki bo hitro pokazal, kako iskrene so politične obljube in napovedi o prednostnem reševanju zdravstva.
Danes (ponovno) sprejeta deklaracija zdravniške zbornice za izhod iz krize javnega zdravstva je zagotovo dober lakmusov papir, ki bo hitro pokazal, kako iskrene so politične obljube in napovedi o prednostnem reševanju zdravstva.
»Pričakujemo uravnotežen vpliv na odločevalce pri pripravi izhoda iz krize našega zdravstva – z našo moralno-etično, strokovno, civilno-pravno in kazensko odgovornostjo. Pričakujemo, da je politika iskreno in aktivno zainteresirana za naše poglede in nasvete pri reformnih procesih,« je zapisano v deklaraciji. V njej zdravniki tiste, ki jih nameravajo s tem dokumentom nagovoriti, spominjajo in opominjajo, da so njihove aktivnosti pri opravljanju poklica, ki so mu posvetili svoja življenja, usmerjene v zagotavljanje kakovostnega dela, ki je v interesu njihovih bolnikov.
Pričakujemo, da je politika iskreno in aktivno zainteresirana za naše poglede in nasvete pri reformnih procesih.
(iz deklaracije za izhod iz krize javnega zdravstva)
»Imamo znanje in izkušnje,« poudarjajo, pri čemer želijo spomniti, da so v številnih členih zakonodaje na področju zdravstva – zakon o zdravniški službi, zakon o pacientovih pravicah, zakon o zdravstveni dejavnosti, zakon o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju –, ki so jim jo »predpisali« drugi odločevalci, v resnici povzeti poudarki tako iz Hipokratove prisege kot iz kodeksa, ki pa si ju zdravniki »predpisujejo« in pri svojem delu ta načela udejanjajo sami.
Ker slovensko zdravništvo ne želi ostati nemočen partner, izločen iz dogovarjanj o ključnih spremembah in nujnih izboljšavah v zdravstveni sferi, so se odločili privzeti aktivno vlogo, ki jim je sicer v uradno veljavnih dokumentih obljubljena, vendar je že dolgo povsem prezrta. Navsezadnje pa hočejo ostati tudi odvetniki pravic pacientov, kajti »niti eden od zakonov, ki so trenutno v postopku priprave za obravnavo ali v obravnavi, ne odpravlja vzrokov za krizo v zdravstvu.«
Niti eden od zakonov, ki so trenutno v postopku priprave za obravnavo ali v obravnavi, ne odpravlja vzrokov za krizo v zdravstvu.
(iz deklaracije za izhod iz krize javnega zdravstva)
Po omenjeni deklaraciji je ključni problem slovenskega javnega zdravstva finančna podhranjenost, ob neustreznem upravljanju javno-zdravstvenega sistema pa se negativni učinki še potencirajo. »Slabšanje dostopnosti do javnega zdravstva prek dolgih čakalnih dob je edina privatizacija zdravstva v pravem pomenu besede, saj povečuje potrebo državljanov po plačevanju zdravstvenih storitev iz žepa,« opozarja zdravniška zbornica.
Slabšanje dostopnosti do javnega zdravstva prek dolgih čakalnih dob je edina privatizacija zdravstva v pravem pomenu besede, saj povečuje potrebo državljanov po plačevanju zdravstvenih storitev iz žepa.
(iz deklaracije za izhod iz krize javnega zdravstva)
Da bi končno odpravili anomalije, ki poslabšujejo dostopnost, kakovost in varnost v delovanju zdravstva, predlagajo takojšnje sprejetje štirih ukrepov, vzporedno in srednjeročno pa naj bi izvedli »reformo v obliki priprave nove zakonodaje po področjih, katerih prioriteta logično sledi problemom kot glavnim vzrokom za krizo javnega zdravstva«.
Ključni ukrepi
Kateri so ključni ukrepi, ki bi jih po oceni zdravnikov morali udejanjiti takoj, če naj bi javno zdravstvo res učinkovito potegnili iz krize?
-
Dvig prispevne stopnje za zdravstvo. Zdravstvo ni ustrezno financirano – ugotovitve o pomanjkanju finančnih sredstev niso nove, potrdilo in argumentiralo jih je tudi ministrstvo za zdravje, zato zdravniška zbornica poziva vlado, naj njeni predstavniki v skupščini zavoda za zdravstveno zavarovanje (ZZZS) nemudoma predlagajo ta ukrep, nakar naj ga skupščina zavoda posreduje v državni zbor.
-
Čakalne dobe. Določbe, ki zavezujejo k ukrepanju v primeru najdaljših čakalnih dob, je iz zakona o pacientovih pravicah treba prenesti v zakon o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju, saj bi po oceni zbornice na ta način ZZZS kot plačnika trajno zavezali k ustreznejšemu načrtovanju in zagotavljanju finančnih sredstev.
-
Boljša dostopnost do diagnostike in terapij. Na področjih, kjer ZZZS financira realizacijo vseh programov (rak in srčno-žilne bolezni) je treba začeti s takojšnjim izvajanjem ukrepov za izboljšanje dostopnosti. Med temi ukrepi so izpostavljene naloge menedžmenta (odgovornost, pooblastila, nadzor), oprema, spodbude izvajalcem, izvzetje iz zakonov o javnih uslužbencih in o plačah javnih uslužbencev.
-
Sistemske spodbude za ohranjanje in razvoj javne zdravstvene službe. V tem sklopu zdravniki pozivajo politike, naj ne le z besedami, ampak tudi s konkretnimi dejanji pomagajo krepiti javno zdravstvo, pri čemer morajo pravilno razumeti in uporabljati definicijo javnega zdravstva, ki pomeni prevladujoče javno financiranje izvajalcev javne zdravstvene službe, najsi bo ta državna oziroma občinska ali zasebna. Zavzemajo se za stalno vpeljevanje sistemskih spodbud za ohranjanje in razvoj tako državnega kot zasebnega dela izvajalcev javne zdravstvene službe – za izboljšanje dostopnosti do opreme in storitev.
Vzporedno pa naj bi se odvijala reforma zdravstvenega sistema – s sprejetjem novih zakonov, ne zgolj s popravljanjem starih. Zdravniki tako na področju financiranja javnega zdravstva predlagajo in pričakujejo nov zakon o zdravstvenem zavarovanju; za upravljanje sistema javnega zdravstva naj bi poskrbel nov zakon o zdravstveni dejavnosti s poudarkom na pravicah bolnikov; za področje javnega zdravja pa bi bilo treba sprejeti nov zakon o zdravstvenem varstvu.
Kar se tiče zakona o zdravniški službi, je ta po mnenju zdravnikov ustrezno umeščen v zdravstveno zakonodajo, saj samostojni zdravstveni poklic regulira v skladu z evropsko zakonodajo. Ta med samostojne poklice v zdravstvu poleg zdravnikov in zobozdravnikov umešča tudi medicinske sestre, farmacevte, fizioterapevte, delovne terapevte in babice. Tudi ti poklici potrebujejo ustrezno zakonodajo, še zlasti glede prenašanja strokovnih pooblastil med poklici, je še zapisano v deklaraciji, ki jo bo zdravniška zbornica naslovila na vlado in ministra za zdravje oziroma na vse, ki so in bodo vpeti v odločanje o usodi zdravstva in s tem tudi zdravja slovenskega prebivalstva.
Reforma zdravstvenega sistema
Vzporedno naj bi se odvijala reforma zdravstvenega sistema – s sprejetjem novih zakonov, ne zgolj s popravljanjem starih. Zdravniki tako predlagajo in pričakujejo:
-
nov zakon o zdravstvenem zavarovanju, ki bo urejal financiranje javnega zdravstva;
-
nov zakon o zdravstveni dejavnosti s poudarkom na pravicah bolnikov naj bi poskrbel za upravljanje sistema javnega zdravstva ;
-
nov zakon o zdravstvenem varstvu bi bilo treba sprejeti za ureditev področja javnega zdravja.
Vaš komentar?
Komentirate lahko na naši facebook strani.