Na ministrstvu za zdravje so pripravili pilotni projekt, ki ga bodo ta mesec začeli izvajati v zdravstvenih domovih v Ljutomeru in v Sežani ter v splošnih bolnišnicah Trbovlje, Novo mesto in Brežice. Pacienti bodo na portalu zVem (zvem.ezdrav.si/e-zdravje) ali na spletni strani zdravstvene ustanove lahko – s sodelovanjem v anonimni anketi – ocenili kakovost zdravstvene obravnave in s tem tudi zdravstvene ustanove, kjer so jih obravnavali oziroma zdravili. Pa bodo ta sporočila slišana, bodo pobude in utemeljene kritike pripomogle k izboljšavam?
Kot so danes sporočili z ministrstva za zdravje, z omenjenim pilotnim projektom uvajajo možnost ocene (ne)zadovoljstva z zdravstveno obravnavo v ambulanti oziroma dispanzerju (zdravstveni dom, pediatrična ambulanta, splošna ambulanta ...), v specialistični ambulanti, v bolnišnici (hospitalizacija, dnevna obravnava, urgentni center), zdravilišču ali zavodu za rehabilitacijo.
Ocena (ne)zadovoljstva z obravnavo
Po končanem testnem obdobju in analizi načrtovanega pristopa bo pripravljena končna različica metodologije, s standardiziranimi vprašalniki, v katere bodo vključeni vsi zdravstveni domovi in bolnišnice oziroma vsi izvajalci zdravstvenih storitev ne glede na status (javni, zasebni s koncesijo ali zasebni).
Vprašalnik je na voljo v petih jezikih (poleg slovenskega še v madžarskem, italijanskem, nemškem in angleškem), pacient ali njegovi bližnji pa ga lahko izpolnijo v treh mesecih po opravljeni zdravstveni storitvi.
Na ministrstvu so že v začetku mandata obljubljali boljšo komunikacijo z vsemi akterji, ki so na različne načine vpeti v delovanje zdravstvenega sistema in odvisni od kakovosti in učinkovitosti njegovega delovanja. Projekt naj bi pacientom zagotovil aktivno sodelovanje pri vrednotenju sistema zdravstvenega varstva, kar je (če bodo zdajšnje obljube in napovedi uresničene tudi v praksi) lahko zelo konkretno povezano tudi z ukrepi, ki naj bi pripomogli k izboljševanju stanja na tem področju.
Projekt naj bi pacientom zagotovil aktivno sodelovanje pri vrednotenju sistema zdravstvenega varstva, kar je (če bodo zdajšnje obljube in napovedi uresničene tudi v praksi) lahko zelo konkretno povezano tudi z ukrepi, ki naj bi pripomogli k izboljševanju stanja na tem področju.
Predlogi za izboljšave
Pa bo res tako? V precejšnji meri bodo nadaljnji koraki in tudi konkretni ukrepi odvisni od angažmaja pacientov, ki bodo lahko ocenili obravnavo (od 1 do 5) in označili področja, za katera menijo, da bi jih bilo treba izboljšati. Med dejavniki, ki bodo vplivali na končno oceno, so, na primer, čakanje na obravnavo, kontakt pred obravnavo, ali so se zdravstveni delavci pacientu predstavili, informacije o delovnem času in o pripravi na poseg, vnaprejšnja seznanitev s potekom obravnave, seznanitev z možnostjo pohval in pritožb, prijaznost in vljudnost, spoštovanje časa, poglobljena obravnava, možnost soodločanja o terapiji, odgovori na pacientova vprašanja, navodila za nadaljnjo oskrbo, prostori, urejenost dostopa ...
Pacienti bodo v anketi lahko navedli področja, na katerih bi bile izboljšave dobrodošle ali nujne, najsi gre za prostor in opremo, organizacijo dela, odnos do pacientov, sodelovanje med zaposlenimi ali skrb za varnost pacientov in izid obravnave. V sklopu ankete bo mogoče pripisati tudi dodatna osebna sporočila glede kakovosti obravnave.
Pacienti bodo v anketi lahko navedli področja, na katerih bi bile izboljšave dobrodošle ali nujne, najsi gre za prostor in opremo, organizacijo dela, odnos do pacientov, sodelovanje med zaposlenimi ali skrb za varnost pacientov in izid obravnave.
Anketa je anonimna, ocene bodo javne
Zadržki glede varstva osebnih podatkov naj bi bili v konkretnem primeru odveč, kajti anketa bo anonimna – vpisati bo treba le starost, spol in stopnjo izobrazbe. Predvsem pa je pomembno, da bodo ocene, zajete v poročilih, objavljene na spletni strani vsake ustanove.
Tako bomo, kot kaže, sicer z velikim zamikom v primerjavi z razvitimi zdravstvenimi sistemi, sčasoma vendarle tudi pri nas dobili osebne izkaznice zdravstvenih ustanov in tamkaj delujočih zdravstvenih timov oziroma zdravnikov, kar bo obolelim olajšalo odločanje, komu zaupati svoje zdrav(ljen)je.
Kot kaže, bomo sčasoma vendarle tudi pri nas dobili osebne izkaznice zdravstvenih ustanov in tamkaj delujočih zdravstvenih timov oziroma zdravnikov. Oboleli se bodo tako laže odločali, komu zaupati svoje zdrav(ljen)je.