Zlaganim oglasom, ki z zlorabo identitete znanega slovenskega zdravnika obljubljajo čudež – Sara iz Ljubljane naj bi, na primer, shujšala kar za 100 kilogramov –, se je treba na daleč izogniti

Zlaganim oglasom, ki z zlorabo identitete znanega slovenskega zdravnika obljubljajo čudež – Sara iz Ljubljane naj bi, na primer, shujšala kar za 100 kilogramov –, se je treba na daleč izogniti

Zavajajoče oglaševanje neučinkovitih, neobstoječih ali zdravju celo škodljivih »zdravil« in prehranskih dopolnil je danes, na žalost, na spletu stalnica, s katero se mreža akterjev, ki delujejo prek številnih strežnikov, nameščenih v različnih državah po svetu, poskuša okoristiti. Uradni organi proti takšnemu ravnanju ostajajo nemočni, kajti tovrstne strani vznikajo kot gobe po dežju, ko so razkrite, pa takoj ugasnejo in za seboj zabrišejo tako rekoč vse sledi; vsaj do zdaj je bilo vedno tako. Pri nas so v takšnih objavah zlorabili imena številnih zdravnikov, zdravstvenih ustanov pa tudi medijev. Tokrat so lažni oglas za »zdravilo za prekomerno telesno težo« zasnovali na izmišljenih trditvah, ki so jih pripisali gastroenterologu Darku Siuki. Ta je v oglasu predstavljen kot kirurg; »jamčil« naj bi za izjemne učinke shujševalne metode, po kateri naj bi, denimo, »Sara iz Ljubljane shujšala za 100 kilogramov«. Oglas, usmerjen v zavajanje kupcev, so zlonamerni oglaševalci objavili v sklopu spletne strani; to so izdelali kot kopijo enega od sicer verodostojnih slovenskih medijev.

Zlaganim oglasom, ki z zlorabo identitete znanega slovenskega zdravnika obljubljajo čudež – Sara iz Ljubljane naj bi, na primer, shujšala kar za 100 kilogramov –, se je treba na daleč izogniti

»Da so pri oglaševanju neverodostojnega in nepreverjenega izdelka zlorabili moje ime, sem izvedel po naključju, prek elektronske pošte; poslala mi jo je gospa, ki jo je zanimalo, ali omenjeni izdelek res učinkuje. Najprej sem bil šokiran. Ko sem preletel oglas, v katerem so zlorabili fotografije mojih nastopov v različnih medijih na povsem drugo temo, se mi je vsebina, polna nesmiselnih trditev, v prvem hipu zazdela smešna, ker je povsem neverodostojna. V resnici pa so primeri takšnih nedopustnih praks skrb vzbujajoči, saj povzročajo večplastno škodo. Blatijo ime zdravnika, vzbujajo nezaupanje v njegovo strokovnost, trditve in argumenti v konkretnem oglasu pa so povsem izmišljeni. Po drugi strani pa lahko predstavljena vsebina, če ji kateri od bralcev vendarle nasede, s posledičnim uživanjem nepreverjenih in potencialno škodljivih učinkovin povzroči tudi konkretno škodo zdravju,« je za Zdravstveniportal.si povedal asist. Darko Siuka s Kliničnega oddelka za gastroenterologijo Interne klinike ljubljanskega UKC.

Da so pri oglaševanju neverodostojnega in nepreverjenega izdelka zlorabili moje ime, sem izvedel po naključju, prek elektronske pošte; poslala mi jo je gospa, ki jo je zanimalo, ali omenjeni izdelek res učinkuje. Najprej sem bil šokiran. Ko sem preletel oglas, v katerem so zlorabili fotografije mojih nastopov v različnih medijih na povsem drugo temo, se mi je vsebina, polna nesmiselnih trditev, v prvem hipu zazdela smešna, ker je povsem neverodostojna. V resnici pa so primeri takšnih nedopustnih praks skrb vzbujajoči, saj povzročajo večplastno škodo. Blatijo ime zdravnika, vzbujajo nezaupanje v njegovo strokovnost, trditve in argumenti v konkretnem oglasu pa so povsem izmišljeni. Po drugi strani pa lahko predstavljena vsebina, če ji kateri od bralcev vendarle nasede, s posledičnim uživanjem nepreverjenih in potencialno škodljivih učinkovin povzroči tudi konkretno škodo zdravju.

asist. Darko Siuka, gastroenterolog, Klinični oddelek za gastroenterologijo, UKC Ljubljana

Kopica neverjetnih trditev, ki bi pozornega bralca že a priori morale odvrniti od nakupa

V omenjenem spornem oglasu, ki nima nič skupnega z verodostojnostjo, še manj pa s kakovostjo, učinkovitostjo in varnostjo promoviranega izdelka, je kopica neverjetnih trditev, ki bi pozornega bralca že a priori morale odvrniti od nakupa. Prek spleta ponujani oziroma prodajani izdelek namreč ni šel skozi stroge postopke preverjanja, ki jih je pri zdravilih pa tudi pri prehranskih dopolnilih v sklopu strokovnih institucij treba opraviti prej, preden ti izdelki dobijo zeleno luč za uporabo. V konkretnem primeru naj bi bile »prepričljive« že navedbe, ki »jamčijo« za »neverjetno učinkovitost«. 

Tako naj bi, denimo, Darko Siuka, specialist gastroenterologije, po trditvah, navedenih v zavajajočem oglasu, doslej »opravil več kot 100.000 operacij«, kot strokovnjak pa naj bi jamčil za »zdravilo za prekomerno telesno težo«, ki naj bi zagotovilo shujšanje za deset kilogramov v dveh tednih. »Pomembno je, da do izgube teže pride brez spremembe prehrane ali telesnega napora. S to metodo boste trajno izgubili 10, 30, 50 ali več kilogramov,« naj bi asist. Siuka izjavil v omenjenem oglasu – vendar to, seveda, ne drži. 

prehranska dopolnila zavajanje

»Resnično sem razočaran, da v oglasnem prostoru medijev lahko pride do takšnih objav in posledično do povzročanja vse prej kot majhne škode«

»Resnično sem razočaran, da v oglasnem prostoru medijev lahko pride do takšnih objav in posledično do povzročanja vse prej kot majhne škode,« je ogorčen asist. Darko Siuka. Ob tem poudarja, da oglaševanega izdelka (kapljice za hujšanje) ne pozna, da ni sodeloval pri raziskovanju tega izdelka in da nikoli ni sodeloval s podjetjem, ki izdelek za hujšanje reklamira in ki naj bi z njim opravilo intervju. 

Na zdravstvenem portalu smo v preteklosti opozorili na številne podobne primere zavajajočega oziroma škodljivega oglaševanja, v sklopu katerega neznani ponudniki oziroma neobstoječa podjetja ponujajo instantne »čudežne rešitve« – in ob tem opozorili tudi na svarila uradnih institucij, češ da odzivanje na takšne oglase posamezniku lahko povzroči škodo v družinskem proračunu, prejkoslej pa se lahko odrazi tudi v zdravstvenem stanju, na račun uživanja izdelkov, katerih sestava ni poznana.

zavajajoče oglaševanje

»Gre za lažno in zavajajoče oglaševanje, za tipično prevaro z namenom pospeševanja prodaje sumljivega izdelka«

V tokratnem primeru je tudi Zdravniška zbornica Slovenije opozorila, »da gre za lažno in zavajajoče oglaševanje, za tipično prevaro z namenom pospeševanja prodaje sumljivega izdelka«, kajti »prodajalec in proizvajalec izdelka na spletni strani ni razkrit, prav tako ne sestavine izdelka, kontakta s podjetjem pa ni mogoče vzpostaviti drugače kot z nakupom.« 

Zaradi takšnega pristopa potrošnik, kot opozarjajo pri zbornici, nima nikakršnega jamstva, za kakšen izdelek gre, niti varstva, čeprav mu izdelek lahko tudi škodi.

Prodajalec in proizvajalec izdelka na spletni strani ni razkrit, prav tako ne sestavine izdelka, kontakta s podjetjem pa ni mogoče vzpostaviti drugače kot z nakupom.

Epiloga ni, sporni oglas je še vedno objavljen 

Pri zdravniški zbornici si prizadevajo, da bi prišlo do umika omenjenega zavajajočega oglasa, vendar je ta še vedno objavljen – kljub temu, da blati ugled zdravnika in zavaja potrošnike, pri katerih izdelek oziroma podjetje lažno verodostojnost pridobivata na račun referenc zdravnika, katerega identiteto so zlorabili.

Zato je zbornica omenjeni primer prijavila oziroma ga odstopila v obravnavo inšpekcijskim organom, v želji po pospešenem ukrepanju. 

Tako se je zgodilo že v številnih primerih v preteklosti, vendar do epiloga (še) ni prišlo. Zgodba se ponavlja, le izmišljeni protagonisti v oglasih se spreminjajo, oglaševana zdravila pa se nanašajo na različne tegobe iz diapazona najpogostejših bolezenskih stanj – in vedno znova obljubljajo čudežno ozdravitev, ki je ni od nikoder, le veliko zlaganih podatkov je treba kupiti skupaj z izdelkom, ki ni vreden počenega groša.

Zgodba se ponavlja, le izmišljeni protagonisti v oglasih se spreminjajo, oglaševana zdravila pa se nanašajo na različne tegobe iz diapazona najpogostejših bolezenskih stanj – in vedno znova obljubljajo čudežno ozdravitev, ki je ni od nikoder, le veliko zlaganih podatkov je treba kupiti skupaj z izdelkom, ki ni vreden počenega groša.

Lažni oglasi za zdravila

Simbolične fotografije: iStock

Vaš komentar?

Komentirate lahko na naši facebook strani



Značke

preprečevanje škodljivega oglaševanja

Najbolj brano

logotip

 

Video

video ikona